Een nokkenas is gemaakt van metaal en is ontworpen om constant te draaien. Tijdens het draaien heeft de nokkenas lobben die op hun beurt een klepstoter of een pusher duwen, die op hun beurt de kleppen openen. Dit gebeurt echter op verschillende manieren bij verschillende motoren, bijvoorbeeld bij oudere v8-motoren duwt de klepstoter een stoterstang die er op zijn beurt voor zorgt dat de tuimelaar de klep duwt zodat deze opent. Op de nokkenas is er een kwab voor elke klep die geopend moet worden. Elke kwab ziet er ook anders uit om verschillende kleppen op verschillende tijden te kunnen openen. De nokkenas moet ook in perfecte staat zijn om de kleppen te openen. Dit is essentieel om het potentieel van de motor optimaal te benutten. Een goede en sterke nokkenas is net zo belangrijk als andere onderdelen van de motor. Waar bevindt de nokkenas zich? Nokkenassen verschillen per motor en variëren in aantal. Bij oudere V-motoren zit er meestal één in het midden van het blok onder de cilinderkop, terwijl er bij een 6-cilindermotor bijvoorbeeld 1-2 nokkenassen in de cilinderkop kunnen zitten. Gewoonlijk zijn er 1-4 nokkenassen in een motor, afhankelijk van de configuratie. Nokkenassen zien er misschien eenvoudig uit, maar ze zijn zeer cruciaal voor de werking van een auto. De rol van de nokkenas is om kleppen op het juiste moment te openen en te sluiten. De motor werkt niet als dit proces niet wordt uitgevoerd. De kleppen moeten op elkaar zijn afgestemd. Als je naar een nokkenas kijkt, kunnen de kleine lobben op de nokkenas misplaatst lijken, maar dit is niet het geval. De lobben zijn zorgvuldig geplaatst en ontworpen om hun functie te vervullen.